work it out big time

Okej jag är varken ett proffs eller utbildad vad gäller träning och hälsa, men jag tänkte ändå göra ett inlägg om det. Kanske mest bara för att kunna titta tillbaka när jag själv tappat lusten eller behöver påminna mig själv om varför jag tränar. Så iallafall, här kommer ett par tips på hur man kommer igång. 

1. Börja med ett mål. Vad vill du få ut av att träna? Gå ner i vikt, bygga muskler, bli stark eller bara för nöjets skull? Om du har en halvtaskig inställning och inte vill få ut något utav det utan bara ska träna för att alla andra gör det så är det ingen idé att betala en massa pengar för att träna en gång i månaden. 

2. Hitta motivationen. Leta upp en bild på en kropp du gärna skulle vilja ha och sträva efter att efterlikna din dröm eller citat. Lägg dessa på en plats där du garanterat kommer se det, på så sätt blir du påmind. Man kan även göra en spellista som peppar en eller börja följa träningsbloggar. 
 
 
3. Shoppa. Jag är säkert inte den enda tjejen i världen som känner suget efter att få använda mina nyinköpta kläder och får verkligen abstinens när man aldrig får tillfälle att använda sin nya klänning. Så mitt tips är att dra ut på en riktig sportshoppingdag. På så sätt höjs även motivationen när du känner suget efter att få använda dina nya inköp.
 
 
4. Kosten. Det klart att du inte får resultat om du ofta trycker i dig snabbmat och småäter en hel del. Dieter, strikta matscheman och att utesluta vissa grejer är ganska onödigt. Läs på om hur du ska äta för att hålla jämn blodsockernivå så du slipper småätandet och sötsuget. Bara det kan göra stor skillnad. Försök att variera och äta mycket grönsaker och proteiner. Ett tips är att dricka extra mycket mjölk!
 
5. Tränarbuddy. Har du inte tillgång till PT eller tycker att det är för jobbigt och läskigt så skaffa en tränarbuddy. Jag lovar att sen Semlan började träna med mig har jag fått större lust till det än någonsin och hon är ofta på mig med att vi ska träna. Vilket är superbra.
 
 
* Strunta i proteinpulver och onödiga tillskott. Många produkter innehåller dopingklassade ämnen även om det är förbjudet i Sverige och är egentligen ganska värdelösa. Satsa istället på maten. 
 
* Stretcha alltid! Jag har blivit väldigt noggrann med att stretcha efter träning. Det är viktigt för att inte skada musklerna och för att inte förlora full rörlighet.
 
* Börja aldrig med för stora mål, som att du ska träna varje dag. Börja smått med kanske minst en dag i veckan i 1,5h och fortsätt sedan att öka det. Det tar ungefär en månad att få in rutiner och komma över den jobbiga tröskeln.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Vinn ett par fräsiga solglasögon! :D Allt du behöver göra är att kommentera!
http://adaras.se/2012/july/vinn-solglasogon-case-och-senilsnore-fran-sunnydays.html#comment

2012-07-09 @ 02:07:43
URL: http://adaras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0